تاریخچه شکل گیری وردپرس و مزایای استفاده از آن
نوشته شده توسط : امیر

تاریخچه شکل گیری وردپرس و مزایای استفاده از آن

تاریخچه شکل گیری وردپرس و مزایای استفاده از آن | وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا و یا به زبان لاتین CMS است. در ابتدا برای طراحی و ساخت سایت‌ها و وبلاگ‌ها ، روزانه چند صد خط ،کدنویسی می شد تا بالاخره کار طراحی سایت به سرانجام برسد. ولی اکنون با پیشرفت هایی در زمینه طراحی سایت، سیستم هایی طراحی می شوند که از صفر تا صد را حتی بدون نیاز به دانش برنامه نویسی انجام می دهند.

یکی از ویژگی های مثبت وردپرس برنامه نویسی آن به زبان قدرتمند php می باشد که یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب می باشد . و همین موضوع باعث شده است که وردپرس یکی از محبوب ترین CMS های php نیز باشد.

همچنین نسخه‌ای برای پست‌گرس‌کیوال نیز موجود می‌باشد این سیستم کاملاً رایگان و متن باز است. وردپرس در ادامه راه پروژهٔ موفق b۲ است که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت. نام وردپرس را کریستیان اِسلِک، دوست مت مولنوگ (توسعه‌دهندهٔ اصلی وردپرس) پیش نهاد و از آن روز وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ و سایت بر روی هاست شده‌است.

در حال حاضر بیش از ۷۶ میلیون وب سایت در جهان با این CMS راه اندازی شده ‌است.

 

تاریخچه شکل گیری وردپرس

مت مولنوگ پایه‌گذار وردپرس است. نرم‌افزار کدبازی که به‌طور گسترده از سوی وبلاگ‌نویسان برای نوشتن وبلاگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. «مت چارلز مولنوگ»، متولد ۱۱ ژانویه ۱۹۸۴ در هوستون تگزاس است و در حال حاضر در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا زندگی می‌کند. مولنوگ در ابتدا مدتی به مطالعه ساز ساکسیفون پرداخت و در آموزشگاه بازیگری و هنرهای نمایشی حضور می‌یافت.

اولین سیستمی که مولنوگ برای وبلاگ‌نویسی از آن استفاده کرد، سیستم b2/cafelog بود. او برای نخستین بار برای انتشار عکس‌هایی که در سفر به واشینگتن گرفته بود از این سیستم استفاده کرد. همین تجربه باعث شد که به این فکر بیفتد که خود، برای وبلاگ‌نویسی نرم‌افزاری به‌روز و سازگار با استانداردهای وب که نیازهایش را برآورده کند، بنویسد. او در ژانویه ۲۰۰۳، در وبلاگش این مطلب را اعلام کرد.

مولنوگ به سرعت با شخصی به نام «مایک لیتل» تماس گرفت و با کمک هم، این دو شروع به نوشتن وردپرس با استفاده از b۲ کردند. توسعه دهنده اصلی b۲ یعنی Michel Valdrighi هم به زودی به جمع دو نفره آن‌ها اضافه شد.

در مارس ۲۰۰۳ او Global Multimedia Protocols Group را تأسیس کرد که در آن نخستین «میکرو فرمت‌ها» نوشته شد.

او در آوریل ۲۰۰۴، سرویس نام‌آشنای Ping-O-Matic را تأسیس کرد که همانگونه که از نام آن برمی‌آید، سرویسی است که با آن می‌شود پینگ کرد و موتورهای جستجویی مانند تکنوراتی را از به‌روز شدن وبلاگ، آگاه کرد. به یاری آن می‌شود، به صورت بسیار ساده سرویس‌های بسیار زیادی از جمله بلاگرولینگ محبوب وبلاگ نویسان ایرانی را پینگ کرد. در حال حاضر Ping-O-Matic روزانه یک میلیون بار پینگ می‌شود.

در می ۲۰۰۴، رقیب وردپرس یعنی مووبل تایپ، اعلام کرد که قیمت‌هایش را تغییر داده‌است. مسئله‌ای که باعث شد هزاران کاربر مووبل تایپ به فکر استفاده از نرم‌افزارهای جایگزین بیفتند. وردپرس به خوبی از این فرصت استفاده کرد.

در اکتبر ۲۰۰۴، CNET مولنوگ را استخدام کرد تا در آنجا، روی وردپرس کار کند و در اداره وبلاگ‌ها و رسانه‌های جدید به آن‌ها کمک کند. در دسامبر ۲۰۰۴، مولنوگ bbPress را عرضه کرد، سیستمی که وی در طی چند روز تعطیلات نوشته شده بود.

در فوریه ۲۰۰۵، نسخه ۱٫۵ وردپرس آماده شد که نام Strayhorn را بر آن نهاده بودند. این نسخه ۹۰۰ هزار بار دانلود شد.

در آوریل ۲۰۰۵ شخصی متوجه شد که در سایت WordPress.org، مقاله‌های زیادی به صورت مخفی وجود دارد که با تکنیک cloaking نوشته شده‌اند. در cloaking دارنده یک سایت، کاری می‌کند که نسخه‌ای از سایت که به عنکبوت‌های جستجو عرضه می‌شود متفاوت از چیزی باشد که به بازدیدکنندگان عادی نشان داده می‌شود. مولنوگ مجبور شد که مطلب را بپذیرد و همه مقالات را حذف کند.

مولنوگ در اکتبر ۲۰۰۵ از CNET جدا شد. چند روز بعد او Akismet را معرفی کرد، سرویسی که جلوی کامنت‌ها و ترک ‌بک‌های اسپم را می‌گیرد.

در نوامبر ۲۰۰۵، شرکت در پروژه وردپرس از حالت دعوتنامه‌ای درآمد و مشارکت در آن برای همه آزاد شد.

در دسامبر ۲۰۰۵، او شرکت اتوماتیک را معرفی کرد، سرویسی که خدمات میزبانی وبلاگ ارائه می‌دهد و نرم‌افزارهای ضد اسپم می‌سازد. اکنون، بر اساس آمار Comscore، سایت Automattic، ماهانه ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده دارد و در میان ۲۵ سایت برتر جهان قرار دارد.

در مارس ۲۰۰۷، مجله معتبر PC World، مولنوگ را به عنوان یکی از ۵۰ فرد مهم در اینترنت برگزید و در رده شانزدهم قرار داد.

 

سرانجام نهایی شدن برنامه و لوگو وردپرس

سرانجام شرکت مؤسسۀ وردپرس Automattic در 1 مارس سال 2006 ، توسط مولنوگ، علامت تجاری و لوگو وردپرس را به ثبت رساند.

در سال 2008، نیز برای کمک به طراحی وردپرس جدید ، شرکت طراحی وب با نام Happy Cog وارد عمل شد و شروع به تحقیق و پژوهش  برای طراحی یک رابط کاربری عالی نمود با امکانات مدیریتی ویژه ،که از جمله آنها ، می توان به موارد ی اشاره کرد: کدهای کوتاه و به روزرسانی هایی که توسط یک کلیک برای طراحان و کاربران وردپرس فراهم می شد.

در ماه ژوئن سال 2010، مالکیت علامت تجاری وردپرس به خود وردپرس انتقال داده شد.

این اتفاق بسیار جالب و قابل توجه بود زیرا مفهوم واگذاری علامت تجاری به وردپرس این را نشان می داد که وردپرس متوقف نخواهد شد و روز به روز خود را آبدیت خواهد کرد و بدون اینکه به شرکت یا گروه خاصی وابسته باشد به صورت متن باز به گسترش و پیشرفت خود ، ادامه خواهد داد.

 

برخی سایت های قابل ساخت با وردپرس :

  • وبلاگ های شخصی و شرکتی
  • شبکه های وبلاگ نویسی
  • شبکه های اجتماعی
  • دانشگاه ها و مدارس
  • سایت های تجاری
  • سایت های علمی, تفریحی, ترفند
  • انجمن های اینترنتی (انجمن های مجازی)
  • و…

 

آیا در آینده وردپرس سرعت روبه رشد خود را ادامه خواهد داد؟

دلایلی که میتوان با آن این سوال را پاسخ داد :

  • کاهش هزینه:

یکی از دلایلی که وردپرس را محبوب نموده ، راه اندازی کم هزینه ، سایت است زیرا شما دیگر لازم نیست برای تغییرات مر بوط به سایت، حذف و اضافه کردن متون و عکس ها هزینه پرداخت کنید و این کار توسط خود شما به راحتی توسط منوهای کاربردی ، امکان پذیر است.

  • ظاهر زیبا:

هزاران قالب مخصوص وردپرس در سطح وب و اینترنت وجود دارد که کاربران با سلیقه های مختلف می توانند از آنها برای طراحی سایت یا وبلاگ خود بهره ببرند و بنابه نیازهای خودشان آنها را سفارشی سازند.

  • مدیریت آسان:

می‌توانید سایت خود را در هر جا که هستید، چه با کامپیوتر و چه با موبایل، به آسانی مدیریت کنید .

  • ارتباط با شبکه‌های اجتماعی:

از دیگر امکانات وردپرس و افزونه‌های جانبی آن  می توان از ارتباط خودکار سایت با شبکه های اجتماعی نام برد .

  • سئو عالی:

وردپرس به خودی خود می‌تواند با استفاده از پلاگین‌های متعددی از جمله yoast seo و All in One SEO تا حد زیادی به رتبه وب سایت کمک کرد و در زمینه سئو به ما یاری رساند.

  • بروزرسانی رایگان:

به علت اینکه وردپرس یک نرم افزار متن باز است شما می توانید به صورت رایگان به روز رسانی های موجود برای وردپرس را از اینترنت دریافت و نصب نمایید.

  • امنیت:

وردپرس از امن ترین سیستم های مدیریت محتواست. ولی با این حال، تعداد زیادی از برنامه نویسان دنیا ، هر روز مشکلات وردپرس را بررسی و رفع می کنند.

  • انعطاف‌پذیری وردپرس:

وردپرس، یکی از انعطاف پذیرترین سیستم های مدیریت محتوای جهان است . که با هزاران افزونه موجود برای آن می توانید برای هر نوع استفاده و کاربردی که مدنظر و دلخواهتان است، آن را ویرایش و استفاده نمایید.

 

اکنون که با مزایای وردپرس در تمام زمینه ها آشنا شدید،پس به راحتی میتوانید پاسخ خود را بیابید.

نرم افزاری که به صورت رایگان عرضه می شود و در سرتاسر دنیا قابل اپدیت شدن و ویرایش است، چطور می تواند جای خود را به سیستم مدیریت محتوای دیگری بدهد؟ هرچند که سیستم های مدیریت محتوای زیادی برای طراحی سایت و راه اندازی فروشگاههای آنلاین وجود دارد، ولی وردپرس محبوب ترین و پرکاربردترین آنهاست.

منبع : https://zefa.ir/wordpress-formation-history-and-its-benefits/





:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: