سرطان زا بودن نوتلا از شایعه تا واقعیت
نوشته شده توسط : امیر

657009_848

طی روزهای اخیر، خبرهای مختلفی درخصوص سرطان زا بودن یکی از پر مصرف ترین شکلات های صبحانه جهان مطرح شده است.

گزارش ۲۸۴ صفحه ای اداره ایمنی موادغذایی اروپا (EFSA) ماه می سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این گزارش به سرطان زا بودن روغن پالم – درصورت پالایش و تصفیه شدن در دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتیگراد – نسبت به سایر روغن های نباتی دیگر اشاره می کند. در این گزارش همچنین به خطرات زیست محیطی روغن پالم از جمله خطرات مرتبط با جنگل زدایی و آلودگی هوا اشاره شده است.
نمودار ارائه شده در گزارش EFSA با بررسی ۲۳ کشور اروپایی نشان می دهد، نوزادان و کودکان خردسال بیش از بزرگسالان در معرض آلاینده های GE و ۳-MCPD قرار دارد

پس از گذشت هفت ماه از انتشار این گزارش، طی روزهای اخیر خبرها و گزارش های مختلفی در مورد سرطان زا بودن یکی از معروفترین و محبوب ترین برندهای شکلات صبحانه جهان، نوتلا (Nutella)، مطرح شده است.

جنجال سرطان زا بودن نوتلا چگونه آغاز شد؟
اقدام برخی شرکت ها در حذف روغن پالم از محصولات شان در پی انتشار گزارش EFSA، احتمال وضع برخی مقررات برای محدود کردن استفاده از پالم در اروپا، و بررسی مجدد این گزارش از سوی رسانه ها در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه)، موضوع سرطان زا بودن شکلات نوتلا را به موضوعی داغ و جنجالی تبدیل کرد.

باید این نکته را مدنظر داشت که گزارش EFSA به صورت خاص به سرطان زا بودن نوتلا اشاره نمی کند، بلکه آنچه در این گزارش عنوان شده این است که روغن پالم که یکی از ترکیبات اصلی این محصول است، درصورت پالایش و تصفیه در دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتیگراد می تواند موادشیمیایی سرطان زا و خطرناک آزاد کند.
در این گزارش تأکید شده است که به تحقیقات بیشتری برای ارزیابی سطح خطر این محصول بدلیل وجود روغن پالم نیاز است.

1485152752684719468

روغن پالم، شیرخشک، کاکائو، فندق، شکر ترکیبات اصلی نوتلا را شامل میشود

نوتلا و بحران روغن پالم
در پی انتشار خبرها و گزارش های مختلف طی ماه ها و روزهای اخیر، شرکت شکلات و شیرینی سازی فررو (Ferrero) ایتالیا در تلاش برای دفاع از محبوبترین، معروفترین و پرفروش ترین برند خود، نوتلا، است. آمارها نشان می دهند، یک پنجم فروش سالانه فررو (دو میلیارد یورو) مربوط به این برند است.
شکلات فندقی نوتلا نخستین بار در سال ۱۹۶۴ به بازار معرفی شد و به سرعت مورد استقبال مردم قرار گرفت. نوتلا در ۱۱ کارخانه در کشورهای مختلف جهان تولید و در ۱۶۰ کشور جهان به فروش می رسد. میزان فروش نوتلا در ایتالیا طی چهار ماه پایانی سال ۲۰۱۶ حدود ۴ درصد افزایش یافت و میزان فروش جهانی نیز سالانه با ۵ تا ۶ درصد رشد را نشان می دهد.
اما بازنشر گزارش EFSA و مانور خبری رسانه ها بر روی آن، درکنار اقدام برخی شرکت ها و خرده فروشان ایتالیایی در حذف روغن پالم می تواند بر فروش نوتلا تأثیر منفی بگذارد.
شرکت فررو در واکنش به این جبهه گیری ها، کمپین تبلیغاتی را در تلویزیون و روزنامه های ایتالیا با هدف دفاع از نوتلا آغاز کرده است. این شرکت ضمن مخالفت با جایگزین کردن روغن پالم با روغن های دیگر اعلام کرده که استفاده از روغن های دیگر، یک گام رو به عقب بوده و کیفیت محصول را کاهش می دهد.
این شرکت مدعی است که روغن پالم مورد استفاده در تولید نوتلا یکی از بهترین و با کیفیت ترین نوع این روغن محسوب می شود؛ آنها از یک فرآیند صنعتی خاص پردازش و تصفیه پالم که ...

 

برای ادامه مطلب بر روی لینک کیلیک فرمایید





:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: